vrijdag 7 augustus 2009

Pepernotenprotest

Het is vandaag 7 augustus 2009 en het was een warme en benauwde zomerdag. Houd dit beeld even vast en focus dan vooral op de woorden 'augustus' en 'zomer'. Bekijk dan vervolgens deze foto en huiver:



Je ziet het goed: bij de Jumbo liggen de pepernoten al in de schappen! Pe-per-no-ten! Nietsvermoedend liep ik vandaag lichtgehaast door de Jumbo om alle ingrediënten voor het avondeten in te slaan. Net voorbij de kaas viel me ineens iets merkwaardigs op aan mijn linkerhand. Ik stopte, draaide mijn hoofd een kwartslag en was met stomheid geslagen. Een hele bak vol met zakken pepernoten, met daarbij de tekst: "Lekker!!" Lekker? Lekker? Wat is er nog lekker aan pepernoten als je ze vanaf augustus al kunt eten? In december komen ze je neus wel uit.

En dat is nog niet eens het ergste. Ik ben nog het meest verbolgen over deze verkwanseling van onze Sinterklaascultuur. Sinterklaas is een prachtig oudhollands kinderfeest omgeven door tradities. Zodra de echte Sinterklaas met al zijn pieten (al dan niet in regenboogvariant) Nederland binnen vaart, gaan duizenden kinderhartjes sneller kloppen. De schoen mag gezet worden en er mag gesmuld worden van al dat heerlijke snoepgoed, waaronder de pepernoot. Hoe leg je als ouder in vredesnaam uit dat de pepernoten midden in de zomer al in de winkel liggen, maar dat Sinterklaas nog lang niet komt? Niets zie ginds komt de stoomboot, Sinterklaas ligt zelf nog heerlijk relaxed aan het strand in Benidorm.

En het gevolg van deze actie van de Jumbo is overduidelijk. Het duurt niet lang meer voordat de chocolade paashaas naast de chocoladeletter ligt, de pepernoten in één greep mee te nemen zijn met de kerstkransjes en de zonnebrandcrème en je je kerstboom all year round kunt laten staan.

Hoe verbaasd ik vanmiddag al was over het feit dat ik daadwerkelijk pepernoten zag liggen, net na het nemen van de foto greep een jongen zonder blikken of blozen een zak uit het schap. Ik kon mijn toenemende verbazing niet onderdrukken en vroeg: "Nu al?" De slogan van de Jumbo boven de pepernoten bleek zeer effectief te zijn getuige het antwoord van de jongen: "Ja, lekker toch?". Pfff....

17 opmerkingen:

  1. Tsjonge zeg, dat is inderdaad wel erg vroeg! Ben benieuwd welke supermarkten er volgen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De zus van mn nichtje (haar halfzus, dus geen familie van mij) zal wel verheugd zijn, die gaat in september trouwen en wil ipv rijst perpernoten naar zich toe getorpedeerd krijgen!!! :S Mascha

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is wel erg vroeg! Daar gaat de sfeer. En dan is het bijna Sinterklaas en dan moet de kerstman (ja en die bestaat dus echt niet!) ook opeens weer de volle aandacht!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha, ik heb gisteren net zo verbaasd op dezelfde plek in de Jumbo gestaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. pff het moet ook niet gekker worden, de duiven vallen dood van het dak en je kan al pepernoten eten :S

    Ik ben echt van mening dat pepernoten alleen verkrijgbaar horen te zijn vanaf eind november!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Inderdaad erg vroeg. Maar het is de laatste jaren altijd al rond deze tijd raak.

    Misschien is het ook een idee je eerder te verbazen/ druk te maken om het verkeerde naamgebruik. Wat je hier ziet zijn KRUIDNOTEN geen pepernoten! Pepernoten zijn die (zachte) brokken. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik denk dat ik me er ook aan over ga geven, die pepernoten. Kan ik vast ervaren hoe het is om dit jaar kerst te vieren in een land (Argentinië) waar het zomer is :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben fel tegen de verkwanseling van onze mooie sinterklaas cultuur en als de jumbo nu al pepernoten gaat verkopen stel ik een jumbo boycot voor. Waar heb ik die nee/nee stickers van michiel ook al weer gelaten?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lagen de kerstkransjes er nog niet? Ik begrijp daar ook he-le-maal niets van hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik zag ze liggen inderdaad...what's next? Paaseitjes de week na kerst? Oliebollen in oktober? Tjeemienee...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zonnebrand in november is er ook wel een die in dit rijtje past.

    Ik ben ook tegen verkwanseling van die mooie oudhollandse tradities, start een petitie en ik teken em. Heel erg jammer dit, zeker voor de kinderen die nog van sinterklaas mogen genieten in de toekomst.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. :'). Erg, erg, erg.
    Volgende week zeker ook al opening van de kerstafdeling bij de Hornbach. :D

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik vind het echt nog niet kunnen hoor. Het wordt echt steeds eerder.
    Michiel Veenstra heeft al een www.neegeenpepernoten.hyves.nl opgericht Haha

    BeantwoordenVerwijderen
  14. nou jáááááááá!! half september was tot nu het record!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. EENS, veel te vroeg (en ik met deze reactie veel te laat). Maarr... hoe kun je zoiets stoppen? Ik denkd at door al deze aandacht er nu al veel meer pepernoten zijn verkocht :-/

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Shokking...
    Kruidvat is de volgende met kruidnoten in de winkel, ik zag ze vandaag in winschoten al liggen.
    Dit is echt ernstig, misschien kun je ze volgend jaar in mei al krijgen.
    Niet normaal meer.
    Er moet een wet komen dat ze pas in November in de winkels mogen liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. En toch, zoals de reactie van jumbo vermeld, zijn kruidnoten iets anders dan pepernoten (hoewel jumbo praat over kruidnoten en ze dan toch aanprijst als pepernoten). Wie heeft er niet in de zomer ook wel eens zin in kruidnoten?

    BeantwoordenVerwijderen