woensdag 21 april 2010

De Haagse transformatie

Als ik iets doe, dan doe ik dat graag goed. Wanneer ik dus verhuis naar een voor mij tot dan toe onbekende stad, dan wil ik me die stad zo snel mogelijk eigen maken. Het was dus zaak mezelf te transformeren van nuchtere Noorderling naar rasechte Hagenees. Of in ieder geval naar iets dat minder lijkt op een nuchtere Noorderling en iets meer op iemand die in Den Haag woont. Tijd dus voor een inburgeringscursus.

Gelukkig vond ik al snel via Twitter een echte rasechte Hagenees die bereid was deze zware taak op zich te nemen. In 10 stappen zorgt hij ervoor dat ik qua kennis, accent en houding niet onder doe voor mijn stadsgenoten. Zo weet ik nu dat ik bij de bakkers Hans en Frans moet zijn voor een Haagse Kakker, een gevuld krentenbrood met spijs. En dat de eigenaar van de beste ijssalon in Den Haag, Florencia, omgekomen is doordat zijn stropdas bleef haken in de ijsmachine. En de beste snackbar in Den Haag? De Vrijheid, zonder twijfel. Nu moet ik nog wel zo'n Haagse Kakker eten, een ijsje halen bij Florencia en een friet met bij De Vrijheid, maar een kniesoor die daar oplet.

Ook mijn Haagse taalvaardigheid wordt getraind. Ik heb zinnen uit het Haags vertaald naar het Nederlands en als klap op de vuurpijl heb ik hét Haagse lijflied ingezongen met een Haags accent. Oh oh Den Haag! De oren van mijn inburgeringsdocent piepen waarschijnlijk nu nog. Hij vertelde tot tranen toe geroerd te zijn door mijn Drents accent met een Haags randje...Op het programma staat nog het schrijven van een Twitter sonnet waarin ik Den Haag lof toedicht.

En dan ben je zo goed bezig met het inburgeren: loop je elke ochtend trots je Haagse huis uit, de Haagse straat op, ondertussen "goedemôhgen, fène dag" roepend naar de buren, val je tijdens de lunchpauze op je werk genadeloos door de mand. Ineens liggen je collega's gierend van het lachen onder de tafel, enkel en alleen door het woord 'kapje', het eerste en laatste plakje van een brood. Hier dus 'kontje' geheten. Kontje! En ook 'slof', 'verstaffen' en 'waar heb je die weg?' is hier niet bekend. En ik maar denken dat ik Nederlands sprak. Die nuchtere Noorderling zit dieper in mij dan ik dacht...

4 opmerkingen:

  1. Kunnen ze je nog volgen als je in het Noorden komt? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. je woont dan nu wel in Den Haag maar je hoeft je afkomst niet te verlogenen wij verwachten ook niet van een hagenees dat hij drents praat

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lang leve de noorderling in Natasja! En als jij wilt weten waar iemand woont, moet je gewoon blijven vragen waar hij weg komt...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kapje, kontje...het is mij om het even. Ook slof en waar heb je die weg ken ik...En dat terwijl ik op de Veluwe ben opgegroeid, maar al jaren en jaren in Utrecht en Rotterdam woon :-).

    BeantwoordenVerwijderen