woensdag 6 januari 2010

Dee Kaa & IJ

Goed, ik beken. Ik ben niet altijd een begenadigd Bedrijfskundige geweest met een voorliefde voor organisaties, processen, Business Development en bedrijfskundige luchtfietserij. In een ver en grijs verleden heb ik twee jaar van mijn leven doorgebracht op Hogeschool Schoevers. Juist, die van de secretaresses. De verplichte typecursus blijkt achteraf zo ongeveer het enige nuttige te zijn dat ik heb opgestoken van twee jaar Toeristisch Management.

Het waren wel twee memorabele jaren en dat was voornamelijk te danken aan de diversiteit van mijn klasgenoten. Vooral de rijkeluisdochters (want mannelijke klasgenoten waren nauwelijks te bekennen) zorgden regelmatig voor hilarische hoogtepunten. Zo was het al snel duidelijk dat geld geen enkele rol speelde in hun leven. En daardoor was de waarde van geld al helemaal onbekend gebied. Tijdens een klassikale brainstormsessie over de bestemming van het volgende schoolreisje opperde de advocaatdochter 'New York'. Dat deze keuze iets boven mijn budget ging leek haar nogal te verbazen. Háár vader betaalde dat 'gewoon'.

Ondanks het Hbo-niveau van de opleiding, bleek kennis over gezonde voeding schaars. Tijdens het lunchen werd er door de allermagersten afkeurend neergekeken op mijn pistoletje. Zelf zaten deze meiden aan een pakje crackers met niets en een kopje thee. Wist je trouwens dat je van thee ook dik kunt worden? De manier om zo min mogelijk calorieën in je thee te krijgen is door het zakje eenmaal en vooral snel door het water te halen. Precies genoeg voor een ietsepietsje kleur.

De opening van de Bijenkorf in Groningen zorgde voor een ultiem voorbeeld van de kloof tussen de rijkeluisdochters en mij. Tijdens een pauze had ik alvast polshoogte genomen bij de nieuwe aanwinst in de grootste winkelstraat. Eenmaal terug hingen een aantal klasgenoten aan mijn lippen. Welke merken ze zoal verkochten? Ik somde een lijst met merken op die ik voorbij had zien komen: Diesel, Dept, G-Star en Dee Kaa & IJ. De ogen van mijn toehoorders werden groter en vol ongeloof werd mijn uitspraak herhaald: Dee Kaa & IJ? Dee Kaa & IJ? Het is Donna Karan New York! Ik zal nog eens aan ze denken wanneer ik in New York een DKNY-outfit scoor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten