dinsdag 17 maart 2009

De Sauna: wat niet te doen

Scriptiestress verlichten en het losmaken van vastzittende nekspieren kun je het beste doen met een uitgebreid arrangement in de sauna. De hele dag stomen, zweten, zwemmen, bubbelen en als afsluiting een klassieke massage helpen een vermoeide student er weer bovenop.

Hoe ontspannen een sauna-arrangement ook is, er zijn ook risico's waar rekening mee gehouden moet worden en regels die in acht genomen dienen te worden. Dus bij deze: tips om het bezoek aan de sauna voor iedereen aangenaam te houden.

Bekenden
Als je op zondag naar de sauna gaat die op maar 20 minuten van je woonplaats ligt, dan is de kans groot dat je vage bekenden tegenkomt. Naakt. Zonder kleren dus. Jij hebt hem gezien, hij heeft jou gezien. Stelregel is om vooral niet te laten merken dat je elkaar gezien hebt. Dus niet groeten, knikken of staren. Vervolgens blijf je de gehele dag zo ver mogelijk uit elkaars buurt. Kom je elkaar toch weer tegen, dan blijft de stelregel onverminderd van kracht: negeer elkaar. Op deze manier confronteer je elkaar niet openlijk met elkaars naaktheid en is de kans groot dat jullie elkaar in het aangeklede leven nog fatsoenlijk kunnen aankijken.

Naakt liggen
Tijdens een saunadag voelt menig mens zich zo ontspannen dat er nogal eens vergeten wordt dat ze niet de enige zijn in het gebouw. Relaxed op een stretcher een goed boek lezen in al je naaktheid is prima. Maar alsjeblieft, hou je benen bij elkaar! Niemand heeft er behoefte aan om tot in detail te weten hoe een ander er uitziet.

Ruimte
In de sauna ben je naakt en dat is geen enkel probleem. Naakt zijn betekent wel dat iedereen elkaar de ruimte moet geven. De intieme zone is op zo'n dag een stuk groter dan wanneer er kleding om het lijf zit. Dat betekent dus dat wanneer er voldoende douches beschikbaar zijn, je als man niet tegenover drie vrouwen gaat staan om te douchen. Nee, je kiest de douche aan de andere kant van de ruimte. Expres een douche dichtbij kiezen komt voyeuristisch over. En voyeurs zijn niet welkom in de sauna.

Stelletjes
Je bent verliefd en wilt niets liever dan dag en nacht verstrengeld zijn met je geliefde. Samen naar de sauna is natuurlijk heerlijk. Maar blijf in vredesnaam van elkaar af! Niets is onsmakelijker dan tegenover twee zoenende en friemelende naakte mensen te zitten in het bubbelbad/zwembad. Er hangt niet voor niets een bordje: vermijd lichamelijk contact. En ja, dat geldt ook voor stelletjes.

Verder is het natuurlijk logisch dat je niet ongegeneerd gaat staren naar iemand, dat je je badjas aan doet wanneer je je verplaatst en dat je niet opzichtig aan je lichaam gaat zitten pielen.

Met het in acht nemen van deze tips en regels blijft het voor de vermoeide student ook nog prettig om naar de sauna te gaan.

13 opmerkingen:

  1. Ok, dank voor de tips, ik skip dus ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, leuk stukje Natasja! Heb je trouwens je Triviant-overwinning nog gevierd gister? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Staren is uit den boze, maar af en toe een steelse blik op een mooi sixpack oid, mag dat wel ;-)?

    Leuk blog trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook wanneer mensen kleren aan hebben kijken ze naar elkaar. Niet naar elkaar kijken is eigenlijk tegen-natuurlijk. Maar staren is inderdaad hoogst irritant.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ga wel met mijn ogen dicht door de sauna, lijkt me verreweg de veiligste methode. Ik doe gewoon alles op de tast :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Haha, goed artikel hoor. Lange tijd geleden met mn meisje en een vriendin van ons naar de sauna geweest. Moet je elkaar wel een beetje voor kennen om dat te durven vind ik. Ga natuurlijk niet met elke bekende/vriend/kennis de sauna in maar als je dan met vrienden gaat dan maar beter met vrienden waar je vertrouwen in hebt. Voorts helemaal eens met de stelregels! Respect!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een oud draadje, maar toch nog een reactie
    Ik vind het alleen spijtig dat in een sauna de dictatuur heerst van zij die naakt geen probleem vinden. Wie een handdoek omhoudt, wordt wel eens als 'preuts' beschreven op fora.
    Voor mij is 'naakt' iets intiems. Ik hoef niet zo nodig tussen allerlei andere wildvreemde naakte mensen te zitten. Ik wil ontspannen in een sauna, en die anderen belemmeren mijn ontspannen gevoel. Daarom ga ik liever naar een privesauna. Wat dan weer door velen met 'seks' geässocieerd wordt, maar ik kan je eerlijk zeggen, dat ik met mijn vriendin samen ga en we hebben nog nooit echt seks gehad in zo'n prive sauna. Wel achteraf, want als je echt ontspannen bent, dan laait het verlangen naar elkaar nadien veel hoger op.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Handige tips hoor, ga maar al te graag naar de sauna toe! Daarom zijn we ook maar al te druk om onze eigen sauna te kopen zodat we in onze tuin er naar toe kunnen gaan en van de rust genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik weet dat dit een topic van 6 jaar oud is, maar ik moet even wat kwijt.
    Wat een fout en verwerpelijk advies om, als je bekenden tegenkomt, hen te negeren en niet gedag te zeggen. Waar slaat dat nou op? Natuurlijk moet je gedag gaan zeggen en daar kan eventueel een leuk gesprek uit komen. Wij gaan regelmatig naar de sauna en zijn meerdere keren bekenden tegen gekomen. Een keer een oud collega van m'n vriendin. Die hadden elkaar een paar jaar niet gezien en hadden dus wel wat bij te praten. Was heel jammer geweest als die elkaar waren gaan negeren.
    Ook een keer een hele goede vriendin tegengekomen. Dit heeft onze vriendschap totaal niet negatief veranderd.

    Verder ben ik het ook niet eens met de tip dat je je badjas aan moet doen als je je verplaatst. Dat moet iedereen lekker zelf weten. Alleen in de restaurants ben je verplicht om je badjas aan te doen. In alle overige ruimtes mag je dat dus zelf weten.
    Ik doe hem ook alleen maar aan als we naar een restaurant gaan of als het buiten koud is. Voor de rest loop ik zo veel mogelijk lekker naakt rond. Ik moet er niet aan denken om heel de dag dat warme ding aan en uit te moeten trekken.
    Wie dat wel wil, moet het uiteraard ook zelf weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goede tips! Hiermee is het voor iedereen erg duidelijk. Gewoon een eigen sauna kopen! Heb je nergens last van.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bedankt voor de goede tips. Ik ga er zeker gebruik van maken. Ik vind het ook heerlijk om erin te ontspannen!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ben het helemaal mee eens met dit artikel. Het is fijn om te zien dat de ongeschreven regels die iedereen hoort te kennen, nu eindelijk geschreven staan. Het is zeer jammer dat sommige mensen zich daar niet kunnen houden en dat je je daardoor minder ontspannen voelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wij hebben thuis zelf een jacuzzi geplaats om de ontspanning lekker in eigen huis te brengen. Heel soms ga ik nog naar een saunacomplex en dan kies ik meestal een dag doordeweeks uit.

    BeantwoordenVerwijderen