zaterdag 28 maart 2009

Probleemwijk, biertje?

Ik woon in een probleemwijk, ook wel Vogelaarwijk, aandachtswijk, achterstandswijk, krachtwijk of prachtwijk genoemd. Ik woon er al zes jaar zonder al te veel problemen. Natuurlijk gebeurt er hier wel eens wat. Maar een man die zwaaiend met een vlindermes door de straat loopt, is geen probleem wanneer je zelf achter het raam staat. Ook een enorme vechtpartij tussen twee families is prima te doen vanachter datzelfde raam. Tot voor kort kwamen de 'lasten' van een krachtwijk niet dichterbij dan dat.

Maar helaas moest ook ik er na zes jaar aan geloven. Op 5 maart zat ik, uitpuffend van weer een zware scriptiedag, rustig op de bank tv te kijken. Ineens hoorde ik een raar geluid op mijn balkon, alsof iemand er een ladder tegenaan zette (live op twitter). In de veronderstelling dat het geluid wel van het balkon van de bovenbuurman moest komen, ben ik kalm op de bank blijven zitten.

Vorig weekend, 16 dagen na het balkongeluid, was het stralend lenteweer en wist ik niet hoe snel ik op mijn balkon moest komen. Met een tijdschrift, zonnebril en een groot glas Roosvicee Multivit bij de hand probeerde ik zoveel mogelijk zon mee te pakken in de strijd tegen een scriptiewit gezicht. Heerlijk soezend in de zon viel me op dat er iets miste. Gravend in mijn geheugen, herinnerde ik me ineens dat er al een tijdje een leeg krat bier had gestaan. Welke nu dus spoorloos verdwenen was! Een plus een maakt twee en het werd me duidelijk dat het rare geluid van zestien dagen geleden wel degelijk van mijn eigen balkon afkomstig was. (live op twitter)

Na zes jaar hebben de problemen van een prachtwijk zich helaas verplaatst tot op mijn eigen balkon. Ik ben erg benieuwd hoe lang de barbecue er nog staat.

6 opmerkingen:

  1. LoL...ik moest pas een fotoreportage van een Vogelaarwijk in Rotterdam maken..ben er naar 2 geweest en het was er erg saai. Geen mens op straat. Durven ze niet? Of zaten ze allemaal verscholen op een balkonnetje..?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een leeg kratje bier jatten; konden ze net weer een paar pilsjes van kopen.

    Leuke blog Natasja, je schrijft goed. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, zolang ze maar niet verder komen dan je balkon...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. je komt er genadig vanaf met alleen een leeg kratje bier...stel je voor dattie vol was geweest, dan was de schade toch aanzienlijk! Ik sluit me bij Gwendolen aan, je hebt een leuke schrijfstijl, beetje de vrouwelijke versie van Kluun zo af en toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tja het blijft de vogelaarwijk he? En dan zit je ook nog eens aan de verkeerde kant van de weg....;) Nee bij mij in de straat gebeurd nooit wat (behalve dan regelmatig een inbraak, wat ze dan gelegenheidsinbrekers noemen). Maar het is en blijft een prachtwijk, in de dubbele zin van het woord!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dusss, het gespuis is ook in het hoge noorden aanwezig. Zo verhuisde ik vorige week in Den Haag van een wel ok straat naar een iets minder ok straat en jawel hoor, gelijk eerste avond een schietpartij om de hoek... Lang leve de integratie en de prachtwijken!

    BeantwoordenVerwijderen