woensdag 8 april 2009

Emancipatie?

Emancipatie is het streven naar gelijkgerechtigdheid, zelfstandigheid en eerlijker maatschappelijke verhoudingen (Bron: Wikipedia).

Natuurlijk ben ik een meid van deze tijd en zeker geëmancipeerd. Niks mannentaak, vrouwentaak: ik probeer het eerst zelf en lukt het me niet, dan gil ik wel. Zo snap ik niet waarom ik raar word aangekeken wanneer ik onder de motorkap hang. Ik ben heus geen automonteur in spe, maar doordat een vochtprobleem mijn auto al langer teistert weet ik ondertussen wel waar de verdelerkap zit, wat deze doet, hoe hij eraf moet én vooral hoe hij er weer op moet (altijd vervelend wanneer je hard roept: "ik kan het zelf wel!" en je blijft op het moment suprème in gebreke). Ook de bougies weet ik te vinden en een beetje spray om het vocht te verdrijven doet vaak wonderen. Regelmatig heb ik bij een aantal mannen de wenkbrauwen omhoog gekregen door ervoor te zorgen dat de auto weer startte.

Het controleren van de bandenspanning is zeker geen taak waarbij ik hulp nodig heb. Dat dit niet vanzelfsprekend is, bewijst een post op het Viva-forum van 17 maart 2008. In reactie op de vraag hoe je je autoband oppompt, postte een vrouwelijke forumbezoeker:

"Ik begrijp echt niet waarom je zoiets aan een (voornamelijk) vrouwenforum vraagt eigenlijk. waarom vraag je het niet gewoon aan iemand van inderdaad Kwikfit, of een autogarage?" (Zie hier)

Misschien had de man die me aansprak terwijl ik probeerde zo charmant mogelijk mijn banden op te pompen (hee, ik blijf een vrouw natuurlijk!) deze post ter harte genomen toen hij me vroeg of ik hulp nodig had. Enigszins beledigd heb ik zijn hulp afgeslagen.

Er zijn ook momenten dat ik wel graag de hulp van een paar mannen inroep. Het trucje met de verdelerkap werkt namelijk helaas niet altijd. Bij hetzelfde tankstation waar ik een paar weken eerder de hulp van een man had afgeslagen, weigerde mijn auto na het tanken pertinent dienst. Er zat dus niets anders op dan de auto weg te duwen. Op dat moment waren er meerdere mannen aanwezig die zeker zagen dat mijn auto niet wilde starten. Maar blijkbaar is het niet verstandig om mannelijke hulp af te slaan, ook niet bij de meest simpele taken. Geen enkele man maakte namelijk aanstalten om me te helpen de auto weg te duwen naar een parkeerplek.

Dus kon ik als geëmancipeerde en zelfstandige vrouw zelf mijn auto wegduwen en onhandig tegenhouden toen hij te hard heuveltje-af ging....Emancipatie, zucht!

4 opmerkingen:

  1. vermakelijk en herkenbaar stukje, tja, met de lusten van emancipatie komen ook de lasten helaas. Sla je hulp van een vrouw ook af trouwens?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En de verbazing cq bewondering als jij zelf je banden opgepompt hebt!
    Dat vind ik altijd zo raar. Heb jij ooit zo naar een man gekeken die zo'n klusje zelf opgeknapt had?
    Maarre....wat is er met de telsell oventjes gebeurd?

    Groet,
    Alita (buurvrouw Femke)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke post! Zelf heb ik dit vaak meegemaakt tijdens mijn opleiding veehouderij want tja wat moet een dames op een trekker met een aanhangwagen erachter die 3 keer zo lang is ;) Dat kan toch niet! Zeer herkenbaar verhaal dus :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk dat je onderscheid maakt tussen geëmancipeerd en zelfstandig. De meeste mensen zien het verschil niet. Mijn moeder was altijd erg zelfstandig, maar duidelijk niet geëmancipeerd.

    BeantwoordenVerwijderen