maandag 31 mei 2010

Dag 1 en 2 #mgtv: Zou Jan de Hoop mij al missen?

Zondagochtend bij het wakker worden schoot het door mijn hoofd: ik ga dus echt een maand lang geen tv meer kijken. Twijfel stak meteen de kop op: ik heb wel vaker een wild idee en na een nachtje slapen lijkt het ineens allemaal weer anders. "En hoe moet ik dan even rustig wakker worden op de zondagochtend?" "En dan mis ik de finale van America's Next Top Model!" Hierdoor wist ik meteen weer waarom ik deze uitdaging met mezelf ben aangegaan: ik wil me helemaal niet druk maken over het wel of niet missen van een programma!

Vol goede moed begon ik aan dag 1 van een 'Maand geen TV' (hashtag #mgtv op Twitter). De ochtend was een eitje: een paar van die suffe gezondheidsprogramma op RTL4, waarvan ik de titels niet eens weet, mis ik echt niet. De rest van de dag was ik aan het spreken op een regionale bijeenkomst van Stichting B12 Tekort, piece of cookie. Maar in de trein terug begon er al iets te kriebelen.



Ik was moe, snotverkouden en het eerste dat in mijn hoofd op kwam was: "straks even lekker op de bank tv kijken". Nee dus. Een beetje twitteren op mijn iPad en daarna lekker op tijd mijn bed ingedoken. Dag 1 #mgtv overleefd.

Vanochtend ontbijten zonder Jan de Hoop. Het was te doen en ik vermoed dat hij mij niet gemist heeft.



Loeren naar de zwarte kast in de hoek van de kamer zit er nog dieper ingesleten dan ik dacht: ik vraag me dus blijkbaar af wat ik moet doen nu ik geen tv mag kijken. Terwijl ik echt meer dan genoeg te doen heb!

Ik merk nu al duidelijk dat tv kijken voor mij puur een gewoonte is. Ook staat het voor mijn gevoel synoniem aan ontspanning: 'even lekker niets doen', 'even relaxen', 'even met de voetjes omhoog'. Volgens verschillende sites duurt het drie weken tot een maand voordat je een nieuwe gewoonte aangeleerd hebt. Een maand geen tv moet dus precies genoeg zijn...

2 opmerkingen:

  1. Ik doe met je mee! Hoewel... tellen DVD's ook mee?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Floor Doen! Samen staan we sterk ;) Maar idd, dvd's tellen ook mee...

    BeantwoordenVerwijderen