vrijdag 8 mei 2009

Meeslepend

Gehaast trek ik de voordeur achter me dicht, sprint de twee trappen af naar de fietsenkelder en zwaai de zware centrale deur open. Ik duw mijn fiets naar buiten en spring erop. Wanneer ik de straat uit fiets, valt me op dat er iets essentieels mist. En binnen een seconde dringt het tot me door: mijn auto is weg!

In mijn straat is het vaak lastig om een parkeerplekje te vinden. De ligging aan de rand van het betaald parkeren-gebied maakt onze gratis parkeren-wijk zeer populair. Vooral wanneer je 's avonds laat een plaats zoekt, ben je nogal eens genoodzaakt tot het vinden van creatieve oplossingen.

Nadat ik vastgesteld heb dat mijn auto echt weg is, bel ik in paniek mijn vader op. "Pap! Mijn auto is weg! Hij is vast gestolen!" breng ik snikkend uit. Op zijn kenmerkende kalme toon trekt hij mijn conclusie meteen in twijfel: de kans dat een groene Renault 5 uit 1989 vol met kussentjes en knuffelbeestjes gestolen wordt, lijkt hem zeer klein. Hoewel ik hier zelf nog niet van overtuigd ben, klinkt de optie dat de politie mijn auto heeft meegenomen toch iets aannemelijker. Met knikkende knieën bel ik vervolgens het politiebureau. En inderdaad: er is die ochtend een Renault 5 verwijderd uit mijn straat. Voor het luttele bedrag van 226,- euro mag ik mijn koekblikje komen ophalen. Slik.

Met lood in mijn schoenen en een gat in mijn bankrekening meld ik me even later bij het politiebureau. Na het afhandelen van de papierwinkel word ik verzocht om mee te lopen met twee agenten. Ze zullen me naar mijn auto brengen, want die staat "helemaal aan de andere kant van Groningen". Even vrees ik dat ik achter in een politieauto moet, als een echte crimineel achter de zwarte tralies. Tot mijn grote opluchting mag ik in een normale personenauto stappen.

Tijdens de rit vraag ik me af waar mijn auto heen gesleept zou zijn en hoop ik dat ik de weg naar huis kan vinden. Na een klein tijdje rijden en al luisterend naar de berichten die door komen via de mobilofoon ("Er zit een schaap vast in het prikkeldraad, we gaan er nu naar toe"), komt de omgeving me ineens heel bekend voor. Wanneer we een kleine 10 minuten later bij een loods stoppen, vraag ik me af waarom de sleepkosten zo absurd hoog waren. Mijn auto bevindt zich hemelsbreed nog geen twee kilometer van mijn huis.

6 opmerkingen:

  1. Waarom was ie weggesleept dan??

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Toet Ik stond geparkeerd op een plek waar ik blijkbaar niet mocht staan. Ik had op die plek al eerder een parkeerboete gekregen, maar die was, na bezwaar van mijn kant, kwijtgescholden. Ik was daardoor in de veronderstelling dat ik daar wel mocht parkeren, tot mijn auto weggesleept was...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O o o, niet best meissie... Mas

    BeantwoordenVerwijderen
  4. oops da's vast weer op die plek waar die inrit was of ni ?

    greetz mars

    is et al tt haha al op meikermis geweest ?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hee, ook toevallig. Ik was hier al eens eerder geweest, maar nu ook via de Longlist van VIVA!
    Gefeliciteerd en wie weet tot later op viva.nl.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is balen zeg! € 226 voor niets.... :-(. Maar gelukkig heb je hem weer terug!

    BeantwoordenVerwijderen