dinsdag 3 februari 2009

Colporteren-Colporteur-Colportage

Iedereen heeft er wel eens mee te maken gehad: colporteurs aan de deur om je over te halen om een bepaald product of dienst aan te schaffen. De Dikke van Dale heeft een heel nette omschrijving voor colporteren:
col·por·te·ren -teerde, h gecolporteerd - venten met boeken, geschriften enz.

Ook Wikipedia rept met geen kwaad woord over colporteurs: "Colportage is in de traditionele zin: het van deur tot deur gaan met de bedoeling artikelen of diensten aan de bewoner(s) te verkopen."

Maar in de dagelijkse praktijk heeft colportage toch een nare bijsmaak. Een blik op de fora van Kassa of Radar maakt dit direct duidelijk. Gisteren werd ik verrast met een bezoekje van een colporteur van Greenchoice. Met een knap trucje ("Hallo, uw energiebedrijf!") haalde hij me over om de centrale deur van ons flatgebouw te openen. Daar zijn de buren me vast dankbaar voor geweest. Eenmaal bij mijn deur aangekomen hing hij een onsamenhangend verhaal op, waarbij hij niet een keer letterlijk benoemde dat hij graag wilde dat ik klant bij Greenchoice zou worden. Wel bleef hij erop hameren dat ik toch zeker niet wilde dat mijn geld rechtstreeks naar Duitsland zou gaan? Hierbij doelde hij op de overname van Essent door RWE. Gelukkig droop de man snel af toen ik zei dat ik absoluut geen interesse had. Hij ging vervolgens zijn geluk beproeven bij de overige bewoners in de flat. Ik vraag me af hoe goed zijn Pools is...

Ook een vrouwelijke colporteur van de Boekenclub of ECI, ik hou ze niet uit elkaar, wist met een slimme openingszin voorbij de centrale deur te komen: "Hallo, ik werk vandaag in uw flat. Kunt u de deur even opendoen?" Ik open de centrale deur, in de veronderstelling dat zij eindelijk de fietsenkelder kattenpoep vrij ging maken. En voor het zonder mijn neus te hoeven dichtknijpen wegzetten van mijn fiets, doe ik graag de deur open. Maar helaas, ook zij wilde mij op een slinkse en vage wijze een abonnement verkopen.

Gelukkig is de vlaag van verstandsverbijstering, waardoor ik toch steeds de centrale deur weer open, voorbij wanneer de colporteurs voor mijn eigen deur staan.

10 opmerkingen:

  1. Jij had hem dus ook al op de stoep staan. Ik heb hem ook gehad, volgens mij had ik hem maandag. Maar hij had pech bij mij, want wij hebben al greenchoice, en de buren zijn allemaal duits dus die begrijpen het niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. U kunt ervoor kiezen om samen met de andere bewoners een "geen colportage"sticker bij de voordeur te plaatsen. Deze is te verkrijgen bij de consumentenbond.
    De meeste bedrijven respecteren deze sticker en wanneer een colporteur toch aanbelt kunt u hierover een klacht indienen.

    Daarnaast is het altijd verstandig om door te vragen voordat u de deur (op afstand) opent.
    "Waar komt u precies voor" of "wat voor werk bedoelt u?"

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geachte mensen,

    Ik werk als colporteur en zie dat sommige mensen klagen over het feit dat ze benadert worden aan deur. De bewoners besefen niet dat ze oude prijzen hanteren en 30 % besparen door enkel over te stappen. bekijk het en vergelijk het je kan altijd nog gebruik maken van de colportagewet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prima hoor dat je als colporteur werkt. Je moet immers ook je boterham verdienen, maar behandel ons niet alsof we achterlijk zijn en al helemaal niet op een agressieve manier. Niet iedereen doet dit maar het grootste gros liegt de boel bij elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een sticker werkt trouwens niet. Colporteurs bellen toch aan. Te onbeschoft voor woorden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bij ons werkt het prima, we hebben met de hele straat een collectief gevormd en de sticker van http://www.geengeleuraanmijndeur.nl boven de deurbel geplakt. Nergens meer last van:)

    groetjes,

    sarah

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De sticker WIJ KOPEN NIET AAN DE DEUR AAN DE DEUR van wijkopennietaandedeur.nl werkt perfect. Elke verkoper begrijpt die boodschap

    Groeten

    Bart

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook MOOIE stickers te krijgen bij geenverkoopaandeur.nl Ik wil enslotte niet alles op mijn deur plakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo,

    Bij ons in de buurt waren ze druk bezig. Een paar weken terug hebben we een sticker geplakt. Sinds die tijd geen colporteurs meer aan de deur gehad. We hebben de sticker besteld bij
    www.geenverkoopaandeur.nl Hij kost €2 en na een dag hadden we hem al in huis.
    Groet,
    Evelien

    BeantwoordenVerwijderen
  10. En uiteraard.. als we dan toch bezig zijn, de orginele:
    http://www.NietAanDeDeur.nl

    Al 5 jaar opkomend voor de consument tegen colportage, aan de deur en aan de telefoon. En met succes!

    BeantwoordenVerwijderen