vrijdag 20 februari 2009

Wiskundehorror

Deze week moest ik mij voor mijn scriptie bezighouden met logaritmen. Iets met normaal verdelingen, vraag me niet naar de details! Meteen ging ik in gedachten terug naar Wiskunde op de middelbare school. Ooit werd mij door een Wiskundeleraar voorspeld: "Jij zult nooit een zes halen!". En gezien mijn voorgeschiedenis met Wiskunde was dit niet eens zo gekke uitspraak.

Ik probeerde het wel te snappen, maar Wiskunde en ik liggen elkaar gewoonweg niet. Hoeveel moeite ik ook deed om het te snappen, het lukte me niet. Tot grote frustratie van mij en mijn wiskundeleraren: "Meneer, ik snap het niet!", "Wat snap je niet?", "Eh, alles niet!" "Grrrr..." Ook de vader van een vriendin van mij moest na uren en uren en uren bijles toegeven dat ik het toch echt nooit onder de knie zou krijgen.

Berekeningen bij Economie I en Economie II snapte ik zonder problemen. Daar was ik zelfs goed in. Maar bij deze vakken kon ik me tenminste voorstellen wat ik moest uitrekenen en waarom dat moest zoals het moest. Bij Wiskunde werd me altijd gezegd: "Het is gewoon zo, punt." En tja, dat accepteer ik blijkbaar niet.

Toen de eindexamens eraan kwamen, kneep ik hem ontzettend natuurlijk. De uitspraak dat ik nooit een zes zou halen, spookte door mijn hoofd. Maar wanneer iemand tegen mij zegt dat ik iets nooit zal kunnen, word ik juist vastberaden om het tegendeel te bewijzen. En tot mijn grote vreugde wist ik toch een zes binnen te slepen. Eind goed, al goed. Alhoewel, ik weet nu nog niet precies wat die logaritmen nou inhouden...

Update: dit stukje bleek ook iets te veel horror te bevatten voor Blogger. De indexpagina liep er op vast.

1 opmerking:

  1. hahahaha! Gaat dit over Beekhuis?????

    Leuke site! kan ik je toch een beetje volgen!

    Liefs Fem

    BeantwoordenVerwijderen