vrijdag 27 februari 2009

Korte cursus scriptiestressmanagement

Nu ik al maanden fulltime zwoeg op mijn scriptie, ben ik een expert geworden op het gebied van scriptiestressmanagement. En omdat ik ook de beroerdste niet ben, deel ik mijn wijsheid met jullie. Doe er je voordeel mee.

Tip 1: Maak een planning en hou je eraan. Ik ben in mei 2008 enthousiast van start gegaan met mijn afstudeerstage. Volgens mijn planning ben ik al afgestudeerd sinds december 2008.

Tip 2: Denk vooral niet aan het feit dat de conceptversie over twee weken vol-le-dig afgerond moet zijn. En denk er dus ook niet aan dat je de analyses nog moet afronden, de resultaten nog moet interpreteren en dit alles nog op papier moet zien te krijgen.

Tip 3: Werk dagelijks hard aan je scriptie en laat je niet afleiden door overbodige zaken als Twitter, het schrijven van blogs of postbodes/colporteurs aan de deur.

Tip 4: Ga elke avond op tijd naar bed en sta elke ochtend vroeg op. En nee, om 00.30 uur gaan slapen is niet op tijd en 09.00 uur is niet vroeg.

Tip 5: Neem je voor om elke dag een half uur te gaan wandelen om a. een frisse neus te halen, b. je dagelijkse portie vitamine D binnen te krijgen en c. je hoofd leeg te maken om daarna weer hard te kunnen werken.

Wanneer je tip 1 tot en met 5 strikt opvolgt, heb je er zeker geen last van dat je hoofd over loopt met willekeurige scriptiegedachten en ben je gegarandeerd scriptiestressvrij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten